Racionálna strava a biopotraviny – vyvrátenie mýtov v strave!

 Dnes vám prezradíme, aké tri mýty vás oberajú o dobrý pocit z vysnívanej hmotnosti.

Sacharidom sa treba úplne vyhnúť

Ak by sme sa sacharidov úplne zbavili, nemali by sme dostatok energie na cvičenie a boli by sme unavení. To, čo nám neprináša úžitok, sú jednoduché cukry, ktoré nájdete vo všetkých sladených nápojoch, sladkých dobrotách a dokonca aj v nízkotučných jogurtoch.

Tuky sú nezdravé

Z celkového denného príjmu energie by mali tuky tvoriť 30 %. Tvrdenie, že ich pri diéte nepotrebujeme, teda nie je pravdivé. Áno, ak ich prijímame veľa a prevažne živočíšne tuky, potom môže nastať problém. Živočíšne tuky obsahujú nasýtené mastné kyseliny a zvyšujú „zlý cholesterol“. No zaradenie olivového oleja, maku, sezamu či tekvicových semienok do jedálnička (rastlinné tuky) vám môže iba prospieť. Rastlinné tuky sa zase skladajú z nenasýtených mastných kyselín – napr. omega-3, ktoré sú nevyhnutné pre zdravie nášho srdca a ciev.

Racionálna strava by mala byť zložená z bielkovín, tukov aj sacharidov. Každá z týchto zložiek je pre naše telo v určitej miere potrebná.

  • Bielkoviny sú stavebnými kameňmi našich svalov.
  • Tuky ochraňujú naše orgány a rozpúšťajú sa v nich vitamíny.
  • Sacharidy nám zase dodávajú energiu pre správne fungovanie mozgu a svalov.
Zdravie nie je všetko, ale bez zdravia je všetko ničím.
-Arthur Schopenhauer
Diéta postavená na jednej zdravej potravine

Počuli ste už o diétach, pri ktorých môžete jesť napríklad iba jablká alebo varené kurča? Zásadným problém všetkých diét, ktoré sú postavené na jednej zdravej potravine je, že vám neposkytnú vyvážený pomer vitamínov, minerálov a iných nevyhnutných zložiek.

Ak budete jesť iba jablká, vášmu telu budú bezprostredne chýbať bielkoviny, no ak sa na dva týždne obmedzíte iba na kuracie mäso, pripravíte sa o príjem vitamínov. Konzumáciou jednej potraviny sa ochudobňujeme o vyváženú stravu, z ktorej viete získať všetko, čo potrebujete.

K racionálnej strave neexistujú skratky

Ak chcete skutočne schudnúť, no pritom si nepoškodiť svoje telo, nespoliehajte sa na diéty, ktoré vás zbytočne pripravia o dávku prospešných látok. Radšej upravte svoj jedálniček tak, aby sa skladal z nutrične vyvážených jedál.

Biopotraviny

  • Biopotraviny sú kvalitné a zdravé potraviny rastlinného i živočíšneho pôvodu;
  • spracované z bioproduktov (dopestované v systéme ekologického poľnohospodárstva bez používania umelých hnojív, chemických postrekov, genetických manipulácií, hormónov a týrania zvierat);
  • čo najšetrnejším spôsobom (bez použitia syntetických konzervačných látok, farbív, dochucovadiel a zdraviu škodlivých postupov ako napr. bielenie, ožarovanie, mikrovlnný ohrev, plynovanie, sterilizovanie formaldehydom, ošetrovanie organofosfátmi…);
  • aby sa v nich zachovalo pre spotrebiteľa čo najviac výživných a životodárnych látok.
Zdravá výživa = biopotraviny

Nejde o to, dať si namiesto mäsa sójové kocky alebo tofu, pokiaľ je táto sója intenzívne priemyselne hnojená, ošetrovaná pesticídmi a geneticky manipulovaná.

Kto chce jesť zdravo a zostáva pritom u konvenčných potravín, zastavil sa v polovici cesty.

Ako si udržať zdravie? Nejesť do sýtosti, nebáť sa námahy.
– Hippokratés